Vraag het paswoord en info over films aan bij Brecht van Elslande (brecht.vanelslande@hogent.be)

For passwords or Information on films and filmmakers contact Brecht van Elslande (brecht.vanelslande@hogent.be)

The Road To Nowhere, Justien Vander Borght (2019)

master animatiefilm

NL
Tijdens mijn gehele schoolcariere aan het KASK heb ik steeds met narratie gewerkt. Scenario is echt mijn ding. Voor mijn masterproject wilde ik een modern en gestructureerd verhaal maken met een heel specifiek onderwerp: jong zijn en bij god niet weten wat je met je leven moet aanvangen. De film ontwikkelde zich in een tragikomedie. In eerste instantie koos ik voor stopmotion als techniek. Het onderkoelde imago van poppen waren mooi om het geladen onderwerp wat te counteren. Ik had echter weinig ervaring met deze techniek en het was moeilijk om iets te fabriceren op hoog niveau. Het was ook pijnlijk om de vele nuances in mijn scenario te schrappen, omdat het technisch onhaalbaar werd. Uiteindelijk besloot ik om deze techniek achter me te laten, en me te focussen op iets waar ik vertrouwd mee was: 2D computer animatie. Het voelde aan als thuiskomen en het karakter van de film blijft behouden. Het geluid en de muziek zijn op een hele spontane manier tot stand gekomen samen met componist Jérémie de Witte, en gitarist Jonah Blummenthal. Het was een plezier om met hen samen te werken.

EN
During my days at KASK I have always worked with narration. Writing scenarios is right up my alley. For my master’s project I wanted to create a modern and structured story with a very specific subject: being young and not knowing what to do with your life. The film developed into a tragicomedy. Initially, I opted for stopmotion technique. The somewhat icy appearance of the dolls seemed to counterbalance the emotionally charged subject perfectly. However, I had little experience with this technique and it was difficult to attain a sufficiantly high level. It was also impossible to maintain all the nuances of my scenario, because some things became technically unfeasible. Eventually I decided to abandon this technique and focus on something I was familiar with: 2D computer animation. It felt like coming home, yet the essence of the film was preserved. The sound and the music were created in a very spontaneous way together with composer Jérémie de Witte and guitarist Jonah Blummenthal. It was a joy to work with them.

Credits
mentor: Michel Druart
componist: Jérémie de Witte
gitarist en stemacteur Sonia: Jonah Blummenthal
stemacteur Jules: Brandon Leigh